Big Fish kom I början av 90-talet och körde över
oss med sin medeltidslikannde punksynthrock
eller vad man ska kalla den. Nu är de tillbaka
och det var 27 år sedan sist. Men de berör mig
lika mycket nu som då. Juli-2022
Det var ett tag sedan ni hördes och syndes, vad
har hänt sedan sist…uppehåll:…spelat hela tiden…många
medlemsbyten?
-Vi har alla hållit igång under tiden, Tomas och
Andreas och jag har spelat i flera olika andra
band ända fram till nu, och Arvid har också
gjort musik på sitt håll. Vi är samma sättning
nu som vi var 1990 när vi spelade in vår första
skiva!
Vad är skillnaden tycker du att spela idag om du
jämför med tjugo år tillbaka i tiden?
-Det känns nog lite mer fokuserat och typ
professionellt, i brist på andra ord. Innan
spelningen på Hultsfred -94, till exempel, drack
vi ett sexpack Åbro och en flaska aurora innan
var. Det slipper man nu!
Hur gamla har ni hunnit med att bli nu då? Inga
tankar på att pensionera er från rockmusiken
(jag hade det i 45 år åldern men det har gått
över)?
-Vi är snart 50 allihop! Och vi är i toppform!
Vår musik känns som ett väldigt levande och
viktigt uttryck för oss här och nu.
Vad betyder punk för er idag och vad betydde den
för er i början av er karriär?
-Precis i början var det mest synth för min del
men jag identifierade mig tidigt som punkare,
kanske runt 14-årsåldern. Utöver alla Ebba-,
Clash- och Pistolslåtar på alternativkvällarna
på ungdomsgårdarna var det främst Bad Religion
som fick mig att på allvar gilla det uttrycket
när ”Suffer” kom ut 1988. Det var också i och
med punken som vi bestämde oss att börja sjunga
på svenska, eftersom en sådån musikstil behöver
ett väldigt direkt tilltal till publiken.
SD fick 18,5 % av rösterna, kommentar på det?
Kommentar till läget i politiken i Sverige
överhuvudtaget? Lätt rörigt?
-Alltså parlamentarismen kan ju bli exakt såhär
rörig och tenderar också att bli det på många
håll när det börjar handla om frågor som
egentligen står utanför politiken, som religion
eller livsstil. Kolla på USA, dom har ett
liknande kaos. Eftersom stora delar av den
finansiella eliten i världen förlitar sig på mer
konservativa system för att överleva men den
större mängden röstare har en ekonomi som är på
den lägre delen av skalan av så är det lätt att
hitta sponsorer för teorier som försöker ena
låginkomsttagare mot mer konstruerade problem än
de faktiska ekonomiska orättvisorna.
Jag gillar verkligen texten på När idag blir
igår, var det problem med nazister på era
spelningar,?
Fick de för sig att ni var ett naziband eller
vad?
-Alltså vi spelade ju ofta på antirasistiska
evenemang, så då drogs dom dit för att slåss.
Men även tidigt när vi var ett mer renodlat
synthband fanns det en del fascistflörtare i det
crowdet, vi var tvungna att göra klart vid några
tillfällen var vi stod. Sen fanns det även under
en period skinheads och nazipunkare som faktiskt
gillade vår musik men ”bortsåg” från texterna,
väldigt problematiskt.
Över huvud taget var det ganska ofta som
grupperna konfronterades på ungdomsevenemang,
många gånger hade nazigängen suttit och supit
nånstans och ville ut och bråka, det var ju
deras sätt att umgås.
Tycker ni det är viktigt att göra låtar där det
handlar om viktiga saker? Eller kan ni göra
låtar om banala saker?
-Vi gör ju låtar om kärlek, fylla, universum,
stress, sorg. Allt är på sätt och vis banala
saker, det handlar om att försöka skildra det på
ett giltigt sätt så ens upplevelse blir
tillgänglig för flera.
Spelar ni några covers när ni spelar live?
-Inte nuförtiden. Men förut har vi kört låtar av
både Blue for Two, Beatles, November, Depeche
Mode, Cornelis, Cassandra Complex och
Einstürzende Neubauten med flera.
Vilka typer av band spelar ni ihop med på
spelningar? Är det bara likasinnade band och vad
är det konstigaste ni har delat scen med?
-Jag vet inte om vi har några likasinnade band i
Sverige riktigt… Vi brukar ofta hamna ensamma på
konserterna på senare tid. En gång i Prag
spelade det en kille före oss som hade gasmask
och sjöng genom en dammsugarslang som satt fast
i röven. Det var jävligt alternativt.
Några nya bra band i Sverige ni kan upplysa mig
om?
-Älskar Daniela Rathana!
Progress Productions, berätta om det?
-Ett stadigt och bra synthbolag i Göteborg som
älskar det nya materialet och har backat oss
till max!
Vad föredrar ni mest CD, kassett, vinyl eller
digitalt?
-Jag älskar vinylskivor!
Många tycker ju inte att man har släppt något på
riktigt om det bara finns digitalt, vad tycker
ni?
-Det beror på antalet lyssnare faktiskt. Är det
smala grejer som kanske lockar något hundratal
så är det mer på riktigt om man ger ut det på
kassett eller vinyl jämfört med en sorglig
Soundcloud-fil utan snurr.
Berätta lite om följande låtar och hur texterna
kom till…..
Döden vid Järva Krog: För att fatta mig kort så
behövde jag hitta ett starkt och specifikt minne,
en avgörande händelse i mitt liv att kunna
skildra. Jag hade inte skrivit texter på
årtionden och behövde komma igång.
Låten handlar om när jag körde från Stockholm
mot Uppsala för att titta till min pappa, som
plötsligt blivit dålig, och vid trafikplatsen
Järva krog i Solna fick ett telefonsamtal från
min faster om att han redan var död.
Bösebrucke: Igen tillbaka till min pappa, han
föddes öster om Berlin mitt under andra
världskriget, och flydde därifrån med sin mamma
och syster som liten. Hade han blivit kvar hade
han hamnat i DDR, och jag leker ibland med
tanken på om jag växt upp där istället, då hade
jag varit 16 år när muren föll och detta skulle
kunna vara min berättelse.
Jag gillar att studera specifika omvälvande
händelser och föreställa mig den enskilda
människans perspektiv på det hela. Jag har
tillbringat mycket tid i Berlin, både före och
efter muren, och tycker mig ha en lite mer
mångfasetterad syn på händelsen än vad som
brukar återges i svenska medier. Den här låten
handlar ju även om den lydighet inför rådande
system som människan tenderar utveckla både här
och där, och som man sällan blir belönad för i
slutändan.
Färdvisa från Röda Linjen: Jag bor i Vårberg
utanför Stockholm, ett så kallat ”utsatt område”,
och trivs jättebra där.
Det blir så tydligt på nära håll, hur dom
tragiska uppgörelserna mellan kriminella hatas
och begråts av alla drabbade men upprätthålls av
ett starkt ekonomiskt kretslopp som sträcker sig
långt in i villaförorterna på motsatta sidan av
tunnelbanans röda linje, alltså Danderyd,
Lidingö och Djursholm. Jag försökte skriva en
låt om all mänsklig aktivitet som pågår
samtidigt längs detta logistiska tvärsnitt av
stan, och hur människor samverkar.
Hur skulle ni beskriva er musik med tre ord?
-Tyngd, melankoli, precision.
Spelar ni mycket ute nu, i utlandet har det
blivit mycket där?
-Nä vi spelar inte mycket alls. En av våra
medlemmar Arvid Eriksson bor ju på motsatta
sidan jordklotet.
När ni göt låtar, är det en av er som gör låten
och kommer till repet eller hur funkar det när
ni gör låtar?
-Ofta kommer någon av oss med en relativt tydlig
idé, sen försöker vi få arret och liret att
sitta tillsammans.
Senaste skivan du/ni köpte?
-Per Svensson-Gothenburg Sounds
Hur är er relation till punken?
-Lite kluven kan man säga. Som kreativ impuls är
punken helt ofrånkomlig, ingen av den musik som
fick oss att starta band hade funnits utan
punken och främst dess motreaktion som brukar
kallas postpunk eller new wave. Punkare är i
regel reko människor. Sen kan punken bli ganska
dogmatisk nu för tiden, och väldigt mycket låter
likadant.
Berätta om den värsta spelningen ni någonsin har
haft med Big Fish och den bästa? Vad gör en
spelning bra?
-Vi gjorde en del småtrista spelningar när vi
började turnera på heltid, runt 93-94, konstiga
bokningar typ kl 14 på stadsfester i Gävle och
fredagkväll på nåt kavaj och slipsställe på
Avenyn. Men sen bestämde vi oss för att alltid
gå all in, särskilt om responsen är svag. Det
gjorde att vi inte har upplevt så många dåliga
spelningar sen dess. Bästa är svårt att säga men
Pustervik i lördags var skitfin, definitivt
däruppe bland topp 10 någonsin.
Hur ser den medelmåttige Big Fish-diggaren ut?
-Det finns lite olika kategorier tycker jag mig
se. Hippies och grönavågare, känsliga bikers,
extremhårdrockare, gamla synthare. Lite andra
yngre helt normala människor. Ett par finländska
snubbar i 30-årsåldern brukar alltid ta sig över
Östersjön och dyka upp när vi spelar. Dom ser ut
som vanliga IT-killar men går loss värre än
någon. Sen kan jag avslöja att kända artister
inom både hiphop och black metal finns bland
våra fans, Det är blandat helt enkelt.
Läser ni recensioner på era skivor? Vilken är
den konstigaste ni någonsin fått?
-Ja det är rätt kul med recensioner. Jag minns
inte så mycket dock, det var någon gång vi blev
sågade i Slitz, som var nån sorts halvporrig
livsstilstidning för män på 90-talet, dom hatade
på hela vår stil, våra texter och våra fans. jag
ville inte bry mig men tog åt mig ändå minns
jag.
Har ni några favoritzines etc som ni ofta kommer
tillbaka till?
-Nä inte direkt, men älskar att det finns zines.
Jag höll själv på med zines i typ lågstadiet,
det var så jag lärde mig rita och typ designa.
Jag var nyss i New York och hittade en fanzine-butik
med fantastiska zines från hela världen till
låga priser. Köpte med mig en bunt.
Om nu inte någon av statsministerkandidaterna
kan få ihop en regering och någon av er blir
tillfrågad att ta chansen att bilda regering.
Vad skulle du göra då?
-Jag skulle använda socialdemokraternas enorma
infrastruktur och bygga ett solidariskt
välfärdssamhälle som alla på riktigt har
förtroende för. Det borde inte vara omöjligt, vi
har mycket att vara stolta över i detta land
trots allt.
Fem favoritskivor, fem favoritkonserter och de
fem viktigaste sakerna i livet?
För Big Fish del är dessa fem superviktiga:
Haus der Lüge med Einstürzende Neubauten
Songs from a pale and bitter moon med Blue for
Two
L’eau Rouge med The Young Gods
Suffer med Bad Religion
Some Great Reward med Depeche Mode.
Tomas och jag var och såg Neubauten på Fryshuset
i september 1989, det var helt avgörande. Sen är
det den där viktiga konserten jag såg
tillsammans med min pappa i Berlin 1988, med
industrijazzbandet Vladimir Estragon. Det gav
mig en ritning på hur vårt band skulle låta sen
när jag kom hem. Jag har kvar affischen på
väggen. Jag plankade även in på en Blue for Two-konsert
i Bollnäs 1988 som 15-åring, och lyckades till
och med ta mig in i logen och träffa Freddie
Wadling och Henryk Lipp. Tur man var orädd haha.
Framtidsplaner för bandet?
-Mycket svårt att säga, responsen på nya skivan
har varit så bra så det verkar ju iallafall inte
som ett totalt misstag att vi gjorde den. Men
just nu är vi i ett tillstånd av belåtenhet över
vad vi lyckats åstadkomma snarare än
framtidsplaner.
För dig själv?
-Det är mäktigt och omtumlande att stå på scen
och sjunga igen, men det väcker också gamla
saker i mig som inte är helt okomplicerade. Om
jag får önska själv så skulle jag nog vilja
kunna lugna ner mig lite och vara nöjd med det.
Men man är ju som man är, även om en del går att
jobba med.
Nåt att tillägga?
-Nä detta var utförligt tycker jag. Tack och hej! |