GUNNAR DANIELSSON |
Gunnar Danielsson är en kille man har
lyssnat på många år från och till. Ibland
glömmer man att han finns och ibland dyker han
upp. Jag ska se till att mer upptäcker denne
underfundige man och han har gett ut en hel del
skivor som ni borde kolla in! Juli-2016
Du är på Öland just nu, är det ett
ställe som du brukar tillbringa dina somrar på?
-Jag var tre år när jag kom hit första
gången. Vi bodde på Söder i Stockholm där jag
också är född. Vi var en av många familjer som,
antar jag, längtade bort från den bullriga och
förorenade storstaden. Öland blev mina
föräldrars svar på den drömmen. En dröm som
varit min verklighet i snart sextio år. ”Solens
och vindarnas ö” är en av flera sånger som jag
skrivit här på ön. ”Den oförliknelige bonden
Fred” är en annan.
Har du semester eller vad gör du där,
arbetar?. Lever du på musiken eller är du
tvungen att göra något på sidan av musiken?
-Jag är här av samma anledning som
alltid. Luftombyte. En paus från alla
upptrampade stigar i myrstacken. Musiken får mig
att leva upp. Skrivandet tvingar mig att tänka
till. Att leva på musiken? Rent ekonomiskt? Nja,
det är inget jag kan rekommendera.
Du har ju gjort en hel del i musikväg,
var Risken Finns din första grupp eller hur är
det?
-Nej, det fanns tidigare försök. Jag
minns en trio i tioårsåldern. Vi gick runt och
knackade dörr. När någon öppnade (det gjorde man
på den tiden) började vi spela och sjunga. Vi
fick oftast en slant för besväret. Detta kan ha
föranlett mig att tro att det fanns
lättförtjänta pengar i musikbranschen. Senare
bar jag ett brandgult linne på vilket jag låtit
trycka ”Risken Finns”. När jag var konferencier
på skoldanserna i Stjärnborgen kunde jag vråla
från scenen: ”Risken finns att ni får gonorré
ikväll. Åttio svenskar får det.”
Ensamma hjärtan gjorde ju en del skivor
men bara en samling på CD. Kan ni inte släppa
allt på en CD-box? Finns det på Spotify?
(använder inte det själv men undrade bara)?
-Ensamma hjärtan ägs av Universal-ägda
MNW (som ju äger
Nacksving/Transmission-katalogen). Det pågår en
rättslig strid som ännu inte nått högsta
instans. Som det ser ut har man inte rätt att ge
ut musiken streamad (Spotify etc) om det inte
finns ett avtal om detta med artisten i fråga.
CD-box med Ensamma Hjärtan eller inte? Det kan
jag inte påverka, även om jag gärna hade velat.
Vad var skillnaden på att göra musik med
Risken Finns om du jämför med att göra den i
Ensamma Hjärtan?
-Ingen alls, egentligen. I min värld
finns det två sorters musik, bra eller dålig.
Min strävan har alltid varit att åstadkomma det
förstnämnda. Vad som är bra eller dåligt är
förstås subjektivt.
Ni spelade väldigt mycket ute med
Ensamma Hjärtan väl? Levde ni på musiken då
eller?
-Nej. Jag körde en hel del taxi under
denna period. Bara på nätterna. Inte ständigt
och jämt men allt som oftast när det behövdes.
Att politiken ligger dig varmt om
hjärtat vet vi väl men har du någonsin skrivit
slagordstexter i någon låt egentligen?
-Det är en myt att sjuttiotalet var så
politiskt. Jag upplevde det inte så.
Sjuttiotalet var ABBA, dansband, svensktopp och
disco. John Travolta och Beegees. Visst, jag var
ung och rebellisk. Hade långt hår och
protesterade mot sådant jag inte gillade. Det
kanske är att vara politisk. Men partipolitik
har ärligt talat aldrig intresserat mig.
Slagordstexterna fanns det andra som var bättre
på. De har, sedan dess, hunnit skaffa sig
gedigna borgerliga karriärer. Ingen nämnd och de
allra flesta glömda.
Vilken är din mest politiska låt?
-Jag skulle säga ”Två skilda världar”,
”Hon är fin” och ”Tyst i Sverige”. Det finns
förstås fler. Har dock aldrig sett dem som
politiska sånger i meningen vänster eller höger.
Föredrar att gå rakt fram utan skygglappar.
Finns det något ämne du aldrig skulle
skriva om?
-Säkert. En hel del. Men vad har jag
ingen aning om. Sångerna finns därute.
Någonstans i luften. Med dagens språk; i
pipelinen. Det gäller att få upp antennerna.
Göra sig mottaglig. Pejla in signalen. Några av
mina bästa sånger har kommit till snabbt och när
jag minst anat. Ibland får man ställa ut en
tallrik mjölk för att fånga en vildkatt.
Vilken är din bästa låt alla kategorier
tycker du? Vilken låt som du medverkat på är den
mest populära?
-Omöjligt att säga. Jag har skrivit
hundratals sånger under femtio års tid. För
några månader sedan spelade jag på en
begravning. De sånger jag valde för detta
ändamål var inte samma som jag vid ett annat
tillfälle spelade och sjöng på ett bröllop.
Du och Pekkanini gjorde ju en del låtar
som blev stora Som Sommaren, Ishockey & Fotboll,
hur hanterade du det, att bli "kändis" från att
ha varit en "doldis"? Hur mycket sålde ni av
dem?
-Det var mina låtar, som vi spelade in
tillsammans. ”Som sommaren” såldes i bortåt
hundratusen ex. Såg dock inte röken av några
pengar. Kändisskapets fram och baksidor
konfronterades jag med redan tio år tidigare, i
samband med Risken Finns. Det är väl kul att bli
igenkänd, antar jag. Någon gång ibland. Jag
minns inte vad jag kände då. Hade nog fullt upp
med att få upp byxorna ovanför knäna.
Du fick ju göra TV också på den tiden
med Guldslipsen bland annat? Har du gjort något
annat på TV än detta? Var det en kul tid? Fick
du vara med själv och bestämma grupper till
programmen etc?
-Jag var med i ännu fler teveprogram på
sjuttiotalet. Vi var något av ett husband i
”Knuff”, ett ungdomsprogram som vi specialskrev
låtar till. I en annan serie teveprogram, ”På
Festplatsen”, framförde vi egna kompositioner.
Den rent publikt största händelsen inträffade
nittonhundrasjuttiofyra. När vi var gästartister
i Lasse Holmqvists, ”På parkett”. Han samtalade
med poeten och frälsningssoldaten Majken
Johansson. Hon hade hört vår sång ”Du känner väl
mig” och uppfattat den som ett ställningstagande
för de svaga i samhället. Som
litteraturstuderande hade jag redan läst hennes
dikter. Vi var alltså i någon mån imponerade av
varandra. En märklig upplevelse. Vad det gäller
Guldslipsen så var det min idé med namnet och de
videos som vi gjorde live i studion. Musiken
fanns ju redan inspelad på skiva. Vi, Christer
Fant och jag, fick göra det vi ville inom de
ramar som ändå finns runt
publicservicetelevision. Eller fanns ska jag
kanske säga. Vi fick en förfrågan från
Göteborgs-Posten om att medverka i bioreklam för
tidningen. Bortsett från att det var otänkbart
för oss att delta i något sådant, så hade inte
heller SVT (hette de inte något annat då?)
tillåtit oss att göra det. Vi tröttnade på att
dela ut guldslipsar. När vi inför det tredje
året, fick igenom ett namnbyte, ”Istället för
Guldslipsen” blev det också slutet på det hela.
Vi gjorde också ett eget underhållningsrogram
som handlade om att Sverige skulle förintas och
att vi firade det hela med en sista
uppesittarkväll. ”Godnatt Sverige” hette det.
Det var tänkt att programmet skulle vara med och
tävla i en stor internationell tevefestival.
Jag har sett dig spela många gången,
några gånger med Ensamma men en hel del med dig
som soloartist. Jag minns mest en gång på
Färjenäs, det var en minnesvärd spelning? Vad
gillade du Färjenäs och hela den ockupationen?
-Tyvärr kommer jag inte ihåg exakt den
spelningen. Det har runnit alltför mycket vatten
under broarna. Generellt sätt är jag för att
människor tar sitt öde i egna händer. Vem skulle
annars göra det?
Är du mycket insatt politiskt idag? Vad
tror du om framtiden?
-Jag tror på samarbete. Det är den enda
vägen. Konfrontation fungerar bara i lekfulla
sammanhang. Fotbollsmatcher och annat i den
stilen. Jorden kommer att finnas kvar rätt
länge. Alla vi andra kommer att försvinna. När
mamma skulle fylla nittiosex sa hon till mig:
”Gunnar, jag kan inte fatta hur fort det har
gått”. Det var livet hon syftade på. Nu har hon
varit död i fem år. Jag minns det som igår.
Du har ju släppt en massa skivor som jag
inte visste att du hade släppt nu, vilka
upplagor finns de i? Säljer du några?
-Utan skivbolag och distribution är det
svårt att nå ut till en större publik. Skivorna
säljer jag mest i samband med spelningar.
Vad tycker du om utvecklingen med mp3,
nedladdning, Spotify etc? Gynnar det verkligen
mindre artister?
-Jag är glad över den utvecklingen. Nu
kan jag nå fans och nya lyssnare var än de
befinner sig. Det blir inte mycket pengar, men
det var det ju inte innan heller. Men min musik
når ju ut via dessa kanaler.
När du spelar ute idag, vilken typ av
människor drar du?
-Det är en blandad kompott. En del som
har följt mig under vägens gång, andra som bara
är nyfikna och så de som alltid hänger på där
det finns folk. Ett tag funderade jag på att
betala ett gäng människor för att följa med mig
på spelningarna och agera publik. Röra upp lite
damm, helt enkelt. Det var gymnasieekonomen i
mig som drog i nödbromsen. Skämt åsido, ett som
är säkert är att jag brukar gilla min publik. De
brukar vara med på noterna och drar sig oftast
inte för att sjunga med. Man är ingenting utan
sin publik…
Spelar du låtar bara från dina
soloskivor eller spelar du från Risken, Ensamma
och Pekkanini tiden också?
-Jag spelar vad som helst från alla de
olika epokerna. Mitt enda kriterium är att det
ska vara en sång som jag i stunden känner för
att sjunga och spela. Uppträder gärna live. Fast
jag är ingen jukebox.
Vilken låt vill folk helst höra? Vilken
låt tycker du själv är roligast att spela?
-Det skiftar. Över tid är det nog ”Som
sommaren” som är den mest önskade. Det är ju en
låt man känner till.
Spelar du några covers när du spelar
live? Isåfall vilka?
-Jag älskar Cohen, Dylan, Lennon med
flera. Ibland översätter jag. Om jag får
en snilleblixt. Jag ville länge översätta ”The
man in the long black coat”. Kom inte runt den
bestämda formen. Rytmen haltade på svenska. Då
slog det mig plötsligt en dag att jag kunde
använda obestämd form och ändå få fram samma
effekt, ”En man i en lång svart rock”. Med den
svenska texten kommer jag närmare lyssnarna
härhemma. En annan omtyckt Dylan-låt som jag
översatt är ”Civilklädd präst” (XXX i original).
Blir det mycket intervjuer nuförtiden?
-Det händer, men det är förstås inte som
på sjuttio och åttiotalet.
Vilken är den konstigaste frågan du
någonsin fått?
-”Om jag är rädd för någonting?” Kanske
inte så konstigt ändå, men det är just den
frågan jag kommer ihåg. Eventuellt på grund av
mitt svar: ”Jag är inte rädd för någonting, är
jag rädd för”.
Var är det bästa stället att spela, Stad
menar jag, var får du bäst respons?
-Det finns ingen speciell plats. Jag är
de små rummens poet. Gillar när publiken sitter
nära så att jag kan se folk i ögonen. Få deras
reaktioner. I Torngård här på Öland exempelvis
finns det en liten lönnkrog som tar in
trettiofem personer. Fler behövs inte.
Finns det någon bra musik i Sverige idag
som du kan rekommendera?
-Jag lyssnar mest på P1. Min pappa
älskade Beethoven. Han är klart underskattad
idag, tror jag.
Många gamla hjältar har ju dött det
senaste Bowie, Freddie, Olle etc.....vad berörde
dig mest?
-Jag upplever att det finns något av en
dödskult i det här landet. Varför inte istället
säga snälla och uppmuntrande saker till varandra
medan vi lever och fortfarande kan ha glädje av
det sagda. Döden intresserar mig inte så mycket,
faktiskt.
Snälla säg fem grupper du skulle vilja
spela ihop med som skulle bli den bästa
konserten eller minifestivalen någonsin. det kan
vara aktiva eller icke aktiva band. Dröm på!?
-The Beatles, förstås. Leonard Cohen med
band.
Bob Dylan. Cornelis och Povel Ramel.
Ja, inte några grupper, direkt. Men det
var de namn som först dök upp i skallen.
Fem skivor du inte kan klara dig utan?
-Redan tidigt sjuttiotal ställde jag ner
mina LP-skivor i källaren. De blev förstås
stulna. Här är fem titlar, som jag vet stod i de
där försvunna ölbackarna. ”Revolver” - The
Beatles. ”Blonde on Blonde - Bob Dylan. ”Astral
weeks” - Van Morrison. ”Axis bold as love” -
Jimi Hendrix. ”Strange days” - The Doors. Under
ett tiotal år slukade jag all musik som kom i
min väg.
Jag kommer ju från punken och jag tycker
du har vissa drag av punkens lekfullhet i dig,
vad tycker du om punken när den kom och vad
tycker du om den idag? Vad är punk för dig?
-Jag gillade Ramones. De kändes nya och
fräscha. Då. Punken hamnade efter ett tag i en
återvändsgränd, åtminstone musikaliskt. Men
återigen, jag gillar när folk tar saken i egna
händer. Gör sin egen musik. Det är alltid resan,
aldrig målet. Att bedöma musik känns
ointressant. Det finns inga fånigare än
recensenter som tar sig själv på stort allvar.
Framtidsplaner för dig själv?
-Bli äldre. Klokare. Leva långsamt. Så
lättjefullt som bara en åldrande kropp tillåter.
Framtidsplaner med musiken?
-Få till det där tiotalet sånger som
skriver in mig i evighetens sångbok.
Visdomsord?
-Det är bättre att vara utfryst än att
vara innebränd.
Nåt att tillägga?
-Nej. Jo, förresten. Jag skriver dagbok
sedan några år tillbaka. Tack vare denna
intervju är dagens skrivuppgift avbockad. |